Dokucza łokieć, trudno jest zgiąć palce, a zejście po schodach sprawia trudność, bo bolą kolana… Wiele osób starszych narzeka na takie dolegliwości. Na szczęście jest wiele sposobów, by im zaradzić.

Z wizytą u specjalisty

Bólu stawów czy mięśni nie należy bagatelizować. Warto, jak najszybciej wybrać się do reumatologa lub ortopedy. Zleci on wykonanie badań z krwi, USG, RTG i na ich podstawie określi przyczynę dolegliwości. Zaleci nam leki do miejscowego stosowania, np. w postaci maści lub doustne leki przeciwzapalne i przeciwbólowe. Dodatkowo może nas skierować na zabiegi rehabilitacyjne np. diatermię z wykorzystaniem prądu, masaże, ciepłe okłady fango, które przynoszą ulgę w dolegliwościach stawowo-kostnych.

Jedz to, co ci pomaga

Dobrze skomponowany jadłospis pomaga złagodzić stany zapalne stawów i wzmacnia kości.

Już od dziś warto więc wprowadzić do diety tłuste ryby morskie, np. śledź, makrela, sardynki, tuńczyk. Zawierają one sporo wapnia, ale także białko i nienasycone kwasy tłuszczowe. To składniki, które wspomagają regenerację stawów i odbudowują kości.

Dużo białka i cennych dla stawów oraz kości witamin z grupy B dostarczy nam chude mięso i drób. Dwa-trzy razy w tygodniu warto zjeść jajko, bo ma ważne dla stawów pierwiastki i wysokowartościowe białko.

W wytwarzaniu kolagenu odbudowującego stawy i kości pomagają też bioflawonoidy. Znajdziemy je m.in. w ciemnym pieczywie, otrębach i płatkach owsianych. Niezastąpionym źródłem białka, wapnia oraz cennych dla stawów i kości witamin A i D są produkty mleczne i najlepiej odtłuszczone.

Warto przekonać się też do przypraw o działaniu przeciwzapalnym. Taką moc mają kurkuma, imbir, goździk, anyż. Pomagają one zmniejszyć obrzęk i ból stawów, a przy tym wzbogacają smak potraw.

Pamiętajmy też o odkwaszających organizm owocach (np. żurawina, aronia, czarna porzeczka) i warzywach (np. marchew, seler, por, pietruszka). Z owoców i warzyw (także mrożonych) przygotowujmy soki i koktajle, a warzywa gotujmy na parze.

Wystrzegajmy się za to produktów przetworzonych, bo zawierają dużo soli, która zatrzymuje wodę w organizmie, co wzmaga obrzęki oraz słodyczy, bo od nich tyjemy. Tymczasem nadwaga obciąża stawy i mięśnie, znacznie zwiększając dolegliwości bólowe.

Ruch pod kontrolą

Dobrze dobrana do stanu zdrowia i wieku aktywność fizyczna, potrafi zdziałać cuda. Ruch pobudza do działania pompę mięśniową, wspomaga krążenie krwi, co przyczynia się do szybszej regeneracji mikrouszkodzeń stawów i kości.

W kwestii doboru ćwiczeń warto zasięgnąć porady fizjoterapeuty lub lekarza. Ale nigdy nie zaszkodzą proste ćwiczenia polegające np. na unoszeniu nóg i rąk, krążeniu barków. Z aktywności na powietrzu wskazane są: spacer po miękkim podłożu, marsz z kijkami, jazda na rowerze.

Aktywności ma jeszcze jedną zaletę - pobudza wydzielanie hormonów szczęścia czyli endorfin i poprawia nastrój. Zdaniem specjalistów, gdy jesteśmy przygnębieni, zestresowani, częściej dotykają nas dolegliwości bólowe.

Wiele klubów fitness prowadzi też zajęcia dla seniorów. Warto się nimi zainteresować z korzyścią dla ciała… ducha.

Dobre nawyki na co dzień

Możemy wiele zrobić, by codzienne czynności wspierały nasze stawy i kości. Stojąc przy kuchennym blacie, opierajmy na zmianę nogę na podnóżku, a czoło oprzyjmy o górne szafki. To odciążą stawy biodrowe i kolanowe oraz kręgi szyjne. Przy odkurzaniu lub zmywaniu mopem, prostujemy plecy (rura odkurzacza i kijek do mopa muszą być odpowiednio długie!), rozstawiamy stopy, a ręce trzymamy swobodnie blisko tułowia. Gdy podnosimy jakiś ciężar, np. siatkę z zakupami, zawsze klękamy na jednym kolanie, a przedmiot podnosimy oburącz.

W czasie popołudniowej drzemki i nocnego odpoczynku, też możemy zadbać o regenerację stawów i kości, odpowiednio się układając do snu. Gdy lubimy spać na boku, układamy głowę na poduszce w osi kręgosłupa (nie wkładamy dłoni pod głowę!), a między lekko zgięte kolana wkładamy drugą poduszkę. Śpiąc na brzuchu, ręka i noga po stronie w którą mamy zwróconą twarz, powinny być lekko zgięte.

Odwiedź aptekę

Gdy ból jednak nie przestaje warto wspomóc się preparatami dostępnymi w aptece bez recepty. Doraźnie możemy zastosować szwajcarski żel na ból mięśni i stawów Perskindol. Perskindol daje natychmiastowy efekt chłodzący i długotrwałe działanie
rozgrzewające. Dzięki temu pomaga poradzić sobie z bólem i napiętymi mięśniami z podwójną mocą. Nie sposób nie docenić takiej szybkiej ulgi.

Ważne jest również, że Perskindol łatwo się wchłania i nie pozostawia tłustych plam na skórze i ubraniach. Jest bezpieczny – nie zawiera parabenów i można go aplikować nawet kilka razy w ciągu dnia.

Do długotrwałego stosowania w dolegliwościach stawowych warto rozważyć najnowszy suplement diety Flexofytol. Sprawdzony przez ponad 2000 osób preparat zapewnia zdrowe i elastyczne stawy. Jest bardzo dobrze tolerowany również przez osoby powyżej 70. r.ż. Flexofytol jako jedyny zawiera ekstrakt z Curcuma longa o bardzo wysokiej biodostępności.

www.perskindol.pl
www.flexofytol.pl