Żeń-szeń od wieków ceniony jest za swoje lecznicze właściwości – w medycynie chińskiej jest on stosowany od ponad 4000 lat. Surowcem leczniczym i zielarskim jest dokładniej korzeń szeń-szenia, w którym znajduje się ponad 200 substancji biologicznie czynnych. Najważniejszymi spośród nich są tzw. ginsenozydy. Ich zawartość może się różnić w zależności od gatunku żeń-szenia, wieku rośliny oraz warunków, w jakich jest uprawiana. Oprócz ginsenozydów korzeń żeń-szenia zawiera witaminy z grupy B, witaminy A, C, PP, E, wiele składników mineralnych (m.in. wapń, żelazo, magnez, potas czy siarkę) oraz olejki eteryczne.

Jakie korzystne właściwości posiada żeń-szeń?

1. Właściwości antyoksydacyjne

Ginsenozydy oraz kwasy fenolowe zawarte w korzeniu żeń-szenia mają zdolność zmiatania wolnych rodników, a tym samym odpowiadają za działanie antyoksydacyjne. Przyczyniają się tym samym do opóźnienia procesów starzenia oraz chronią nasz organizm przed szkodliwym działaniem zanieczyszczeń środowiska.

2. Działanie przeciwmiażdżycowe
Żeń-szeń zapobiega gromadzeniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, przez co może hamować początkowe stadium miażdżycy. Stosowanie wyciągów z żeń-szenia przyczynia się do zmniejszenia stężenia frakcji LDL cholesterolu (tzw. „złego” cholesterolu) w surowicy krwi, jednocześnie prowadząc do zwiększenia stężenia frakcji HDL („dobrego” cholesterolu”).

3. Wspomaganie witalności
Żeń-szeń powszechnie zaliczany jest to tzw. adaptogenów, czyli ziołowych środków uodparniających na stres czy wysiłek poprzez normalizowanie i wspomaganie różnych funkcji naszego organizmu. Żeń-szeń nie tylko poprawia koncentrację i wspomaga pamięć, ale także korzystnie wpływa na sprawność fizyczną czy seksualną. Ma on także działanie wzmacniające podczas osłabienia, zmęczenia czy rekonwalescencji.

4. Wspomaganie odporności
Związki zawarte w korzeniu żeń-szenia mają właściwości immunostymulujące. Dzięki temu będą one działały wspomagająco w okresie rekonwalescencji, zwiększając odporność immunologiczną oraz działając wzmacniająco na cały organizm.

5. Wspomaganie utraty wagi i leczenia zespołu metabolicznego
Ginsenozydy zawarte w korzeniu żeń-szenia biorą udział w regulacji stężenia glukozy we krwi. Udowodniono, że stosowanie wyciągu z korzenia żeń-szenia przyczynia się do obniżenia poziomu glukozy oraz zmniejszenia masy ciała. Właściwości te w połączeniu z korzystnym wpływem żeń-szenia na poziom cholesterolu we krwi czynią go cennym składnikiem wspomagającym leczenie zespołu metabolicznego.

Obecnie dostępnych jest wiele suplementów diety zawierających wyciąg z korzenia żeń-szenia. Mogą to być zarówno kapsułki czy tabletki, jak i syropy, nalewki bądź herbatki ziołowe. Pamiętajmy jednak, by przed decyzją o ich zakupie skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Literatura
1. Bojarowicz H., Dźwigulska P.: Suplementy diety. Część II. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie. Hygeia Public Health, 2012, 47, 433-441.
2. Nowak G.: Surowce roślinne stosowane w wyczerpaniu psychofizycznym i stresie. Herba polonica, 2009, 55, 2, 88-90.
3. Dolot M., Śmigielski K., Wesołowska M.: Analiza wybranych składników odżywczych w żeńszeniu amerykańskim. Zeszyty naukowe Politechniki Łódzkiej, Chemia spożywcza i biotechnologia, 2006, 70, 53-56.
4. Dąbrowska-Bernstein B., Moskalik M., Wydro D.: Adaptogeny korygujące reakcję organizmu na stres i zaburzenia homeostazy pomocą w prewencji chorób cywilizacyjnych.
5. Samochowie L.: Lek roślinny w świetle nowoczesnej farmakoterapii. Postępy fitoterapii, 2001, 1, 2-6.
6. Sicińska P., Pytel E., Maćczak A., Koter-Michalak M.: Zastosowanie różnych suplementów diety w zespole metabolicznym. Postępy higieny i medycyny doświadczalnej, 2015, 69, 25-33.